En god start

5 gode råd til at undgå syreskader på de små bisser

Jeg har i min tid som tandplejer set en del syreskader. Især på teenagere som får øjnene op for sodavand, energidrikke og andre sukker/syre-holdige læskedrikke. Jeg ved også at det forekommer; små børn som får saftevand, juice, sodavand i sutteflasken eller drikkedunken. Der er flere problematikker ved at give sit barn andre ting end vand og mælk i sutteflasken/drikkedunken.

 

Syrebad

For det første er juice, saftevand, sodavand, specielt energidrikke skadende for emaljen, som er det yderste lag på tandens krone. Sukkerholdige drikke er også med til at udvikle huller i tænderne. Emaljen gendanner ikke sig selv, så hvis det forsvinder, er det væk for altid. Det er selvfølgelig noget andet med mælketænderne end med “voksentænder”, da man jo får nogle nye, men det ændre ikke på at man skal passe på dem, de søde små bisser. Dit barn er afhængig af mælketænderne permanent de første 6 år dets levealder, men de vil også være en del af det som kaldes blandingstandsættet fra barnet er ca. 7-13 år. Der er altså god grund til at passe godt på de små bisser og ikke bare tænke: der kommer jo nogle nye.

Når man fylder en sukker/syre-holdig væske i en flaske som man regelmæssigt kan åbne, tage en slurk af og så lukke igen, opstår en skadelig situation i forhold til emaljen. Ved at drikke en væske over en lang periode skaber du et konstant syrebad over en meget lang periode. Man kan sammenligne det lidt med effekten af da skrugelåget blev introduceret på sodavandsflaker i 90’erne. Før i tiden åbnede man en sodavand for at drikke den forholdsvis hurtigt, for at brusen ikke gik af den, men nu kan man bevarer smagen og kuldioxiden med et låg, gå at åbne/lukke så mange gange man vil – men dermed også strække perioden for hvor længe tænderne er badet i sukker; At fylde andet end vand eller mælk i sutteflasken/drikkedunken giver samme effekt som skruelåget på en sodavand – et langt syrebad.

 

Frugt er godt, frugt er sundt.. men husk!

Syreskader kan også opstå af frugtsyre. Har du og dit barn et helt almindeligt forhold til frugt og ikke overskrider de anbefalede grænser, så skal du ikke være bekymret. Spiser i derimod meget c-vitamin holdige frugter, såsom citron, appelsin eller kiwi, kan jeg anbefale at skylle munden i vand efter indtag. Generelt er det godt at neutralisere munden med vand efter frugt, juice, sodavand, smoothies mm. Det kan også være en fordel at skære frugten i stykker i stedet for at bide direkte i frugten, det aflaster de forreste tænder. Med videre skal du undgå at børste tænderne lige efter man har indtaget en syreholdig drikke eller spise, da syren og slibemiddel i tandpasta er en dårlig kombination og kan slide uhensigtsmæssigt meget på emaljen.

 

  1. Undlad at have syreholdige drikke i sutteflasken/drikkedunken
  2. Vær opmærksom på frugtsyre og c-vitamins frugter
  3. Børst ikke tænderne lige efter indtag af syreholdig drikke eller spise
  4. Skyl munden i vand for at neutralisere
  5. Skær frugten ud i både eller bidder

 

God dag og god tandbørstning derude

 

Med venlig hilsen

Carina, Små Bisser

2
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Carina LøvstadMathilde Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Mathilde
Guest
Mathilde

Vi plejer at børste min søns (1,5 år) tænder kort tid efter aftensmaden for at han ikke er alt for træt til tandbørstningen. Men så sker det tit at han får godnatgrød/banan/flaske med MME inden han skal sove, så der er mad i maven til natten. Men hvad betyder det for hans tænder, når han så ikke får dem børstet bagefter? Kan det være nok at han får lidt vand badefter eller skal han have børstet tænder igen? Vi kæmper med at gøre tandbørstningen til en bedre oplevelse for ham, og prøver at gøre det meget hyggeligere og sjovere nu,… Read more »